Bel Fıtığı Nedenleri, Belirtileri ve Tedavisi

Eskişehir Bel Fıtığı

Bel Fıtığı (Lomber Disk Hernisi) Nedir?

Lomber disk hernisi yani halk dilinde bel fıtığı, omurgada meydana gelen yapısal değişimler sonucu meydana gelmektedir. Diskler omurlar arasında küçük ve sıkışabilen bir yapıdadır. Bu diskler, omurgada oluşan şokları dağıtma görevi görmektedir. Kısaca bel fıtığında disklerin normal konumu dışına çıkması sonucu en yakındaki komşu sinirlere baskı yapmaktadır. Zamanla şiddetli ağrılara sebep olmaktadır. Bu ağrılar sadece bel bölgesiyle kalmamakla birlikte, bacaklara yayılarak kendini göstermektedir. Fıtık genellikle belin alt omurlarında meydana gelmektedir.

Bel Fıtığı Nasıl Meydana Gelir?

Omurlar arasında bulunan disklerin merkezindeki yumuşak kısım, dışarıdaki tabakada yırtık sonucu dışarı doğru çıkar. Bu yaralanmaya birçok faktör neden olabilir. Bunlardan bazıları:

• Yaşlanmaya bağlı olarak disklerdeki yumuşak dokuda bulunan suyun azalması
  • Obezite
  • Yanlış oturma pozisyonu
  • Bele alınan tekrarlayıcı travmatik darbeler
  • Düşmeler
  • Postür bozukluğu
  • Omurgada bulunan yardımcı dokuların hasar görmesi
  • Hareketsiz yaşantıya bağlı olarak kas kuvvetinin azalması ve zamanla bel bölgesinde disklerde oluşan dejenerasyonlar

Bel Fıtığı Belirtileri Nelerdir?

Bel fıtığı nedenine bağlı olarak hissedilen ağrı aniden veya dereceli bir şekilde başlayabilmektedir. Kollarda uyuşmalar, bacaklarda bazen birinde yada her ikisinde uyuşukluk ve his kaybı meydana gelebilmektedir. Genel belirtiler bunlardır:

• Bel ağrısı
  • Bacaklara yayılan ağrı ve hissizlik
  • Mesane ve barsak alışkanlıklarında değişmeler
  • Hareket ederken zorlanmalar
  • Yürürken denge kaybı yaşama
Eskişehir Bel Ağrısı

Bel Fıtığı Kimlerde Görülmektedir?

Bel fıtığı genellikle 30-50 yaş arası bireylerde görülmektedir. Bireylerin mesleklerinin ağırlıklarına göre fıtık olma ihtimalleri bir o kadar artmaktadır. Uzun süre ayakta duran, masa başı yanlış pozisyonda uzun süre çalışan bireyler ve inşaat gibi ağır işlerde çalışan bireylerde daha sık karşılaşılmaktadır.

Bel Fıtığı Tedavisi

Bel fıtığı tedavisinde 2 yöntem kullanılmaktadır. Konservatif (cerrahi dışı) ve cerrahi müdahile olarak ikiye ayrılmaktadır. Tedavinin önceliği cerrahi dışı olmalıdır. Cerrahi dışı tedaviler şunlardır:

• Doğru pozisyonda yatak istirahati
  • Kas gevşetici ilaçlar
  • Fizyoterapist programı altında sıcak-soğuk uygulama
  • Medikal masaj
  • Kinezyobant tekniği ile ağrı kontrolü sağlanması

Ağrılarda azalma meydana geldikten sonra, egzersiz programlarına başlanılmalıdır. Bel, karın, sırt, kalça ve uyluk bölgelerini içeren germe ve kuvvetlendirme egzersizleri yapılmalıdır. Eğer ağrılar ve bacaklarda bulunan hissizlik devam ediyor ise cerrahi müdahile gerekebilmektedir.